EUROPEJSKI DZIEŃ SENIORA 2016

27 października 2016 at 18:02

W roku 2016 Europejski Dzień Seniora przypada na 20 października (czwartek)

 

 Trudne do zrozumienia umowy, mała czcionka, nagabywanie przez akwizytora, oferowanie seniorom usług, z których nigdy nie będą korzystać – to główne problemy, z którymi borykają się osoby starsze.

Europejski Dzień Seniora przypomina o prawach konsumentów III wieku.

  Ze skarg wynika, że często seniorom sprzedaje się produkty i usługi niedopasowane do ich potrzeb. Przykładem jest chociażby gromadzenie danych w tzw. chmurze. Nadal problemy sprawiają zakupy na pokazach lub praktyki związane ze zmianą sprzedawcy prądu czy operatora telekomunikacyjnego. Zdarza się, że przedstawiciele handlowi, zatajają tożsamość przedsiębiorcy, dla którego pracują. Niezależnie od tego seniorzy nie są również informowani o tym, że mają prawo do rezygnacji z takich usług.

Poza tym starszym konsumentom są oferowane nowoczesne urządzenia lub usługi wymagające zaawansowanej wiedzy technicznej – np. tablety, smartfony, gromadzenie danych „w chmurze”. Seniorzy mają znaczne trudności z obsługą tego rodzaju produktów  lub zdaniem wielu z nich – w ogóle nie są im potrzebne.

Problemem są też usługi premium, aktywowane przez wysłanie sms. Często do zamówienia usługi dochodzi wbrew intencji konsumenta przez wprowadzenie go w błąd, np. senior otrzymuje informację o konieczności usunięcia wirusa z telefonu, czy wysłania sms, aby odebrał paczkę.

W związku z  Europejskim Dniem Seniora, należy przypomnieć sześć najważniejszych zasad rozsądnego seniora-konsumenta:

1. Nie kupuj bez namysłu. „Tylko w tych naczyniach ugotujesz obiad 3 razy szybciej” – zanim kupisz, zweryfikuj informacje. Skonsultuj zakup z rodziną, poproś o wyszukanie parametrów oferowanych produktów w internecie. Do UOKiK docierają skargi na wprowadzanie w błąd co do cech oferowanych towarów – produkty nie są warte swojej ceny i nie mają reklamowanych właściwości.

2. Nie wierz w darmowe prezenty. „Dla każdej osoby atrakcyjny upominek” – uważaj, ponieważ może się okazać, że aby go dostać, będziesz musiał kupić kosztowny produkt, a darmowa wycieczka do miejsca kultu religijnego może być połączona z kilkugodzinną sprzedażą naczyń do gotowania.

3. Nie daj sobie wmówić, że nie masz prawa. „Nie może pan/pani odstąpić od umowy” – sprzedawca, który tak twierdzi, łamie twoje prawa konsumenckie. Umowa zawarta w domu czy na pokazie to szczególny rodzaj transakcji – w takiej sytuacji masz więcej praw. Pamiętaj: możesz odstąpić od umowy, ale masz na to 14 dni od otrzymania produktu. Wyślij towar na własny koszt za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy nadaj najlepiej osobnym listem, a produkt wyślij w oddzielnej paczce. Formularz odstąpienia od umowy pobierz z naszej strony: www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.

 4. Bądź uważny – nie daj się manipulacji. „Proszę odstąpić od umowy za tydzień, bo będzie już pani, która jest upoważniona do odbioru” – gdy zastosujesz się do takiej instrukcji, może się okazać, że przekroczysz termin na odstąpienie od umowy. Pamiętaj: zawsze zweryfikuj zapewnienia sprzedawcy. Masz 14 dni na rezygnację z zakupów.

5. Nie ulegaj namowom. „Tylko dziś ten sprzęt jest w wyjątkowej cenie” – pamiętaj, sprzedawcy wykorzystują wiele sztuczek, które mają skłonić cię do kupna produktu, nawet jeżeli go nie potrzebujesz. Jeżeli produkt jest dostępny dziś, będzie w ofercie również jutro. Daj sobie czas na przemyślenie decyzji i skontaktuj się ze sprzedawcą następnego dnia, jeżeli rzeczywiście chcesz kupić dany produkt.

6. Pamiętaj, nie jesteś sam. Skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów lub oddziałem Federacji Konsumentów w swoim miejscu zamieszkania, jeżeli nie wiesz, jak napisać reklamację lub odstąpienie od umowy. Poradę uzyskasz także: telefoniczne pod numerem 801 440 220 (opłata zgodna z cennikiem operatora) w godz. 08:00-18:00 od poniedziałku do piątku lub e-mailowo pod adresem porady@dlakonsumentow.pl. Zdarza się, że osoby starsze, nie mają świadomości, że zawierają umowę z przedsiębiorcą zarejestrowanym w innym kraju. W takich przypadkach bezpłatnie pomaga Europejskie Centrum Konsumenckie, należące do ECC-Net – tel. 22 55 60 118, info@konsument.gov.pl.

 

Dzień Niepodległości (11 listopada) – tradycyjne pieśni patriotyczne

27 października 2016 at 07:47

W przeddzień Święta Niepodległości

(w  czwartek 10 listopada 2016),

Klub Seniora zorganizował spotkanie, 

na którym zostały przypomniane tradycyjne pieśni patriotyczne.

 

Pośpiewać mógł każdy, ponieważ  zostały przygotowane teksty oraz melodie w różnej wersji.

 

11 listopada

11 listopada obchodzimy  Święto Niepodległościjedno z najważniejszych świąt w Polsce, bo upamiętnia odzyskanie niepodległości w 1918 roku po 123 latach od rozbiorów.

Pieśni patriotyczne od zawsze spajają naród. W okresie wojny muzyka patriotyczna i pieśni narodowe podnosiły obywateli na duchu, motywowały do godnej postawy w obronie ojczyzny i przypominały, że kraj istniał, mimo że nie było go na mapach.

Teraz dawne pieśni są ważną pamiątką. Ta część historii odgrywa dużą rolę w rozwijaniu tożsamości narodowej Polaków, o czym świadczy chociażby pokaźna ilość koncertów czy przeglądów pieśni patriotycznych w okolicach 11 listopada.

 

 

 

110-lecie OSP w Ciścu.

20 października 2016 at 19:57

 W czwartek, 13 października 2016 r.

w bibliotece  została otwarta wystawa –

  „OSP na starej fotografii”.

Okazją do podjęcia tego tematu był jubileusz 110-lecia Ochotniczej Straży Pożarnej w  Ciścu.

IMG_2674

 

Oficjalne obchody jubileuszu 110-lecia OSP  odbyły się w  sobotę 15 października w Ciścu.

Więcej na ten temat można przeczytać tutaj:

http://www.wegierska-gorka.opg.pl/jubileusz-110-lecia-osp-cisiec,4,3497,akt.html

 

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij